Het verhaal van Boris

Boris Ramakers

Software Engineer

Onderweg in de trein leert Boris vaak nog even Japans met zijn koptelefoon op, zo start hij zijn dag. Als programmeur bij Sidcon zorgt hij er sinds 2023 voor dat onze perscontainers steeds beter draaien en dat foutmeldingen steeds zeldzamer worden.

”Ik heb mijn wekker om 6 uur staan. Dan is het gewoon een kwestie van douchen, ontbijten en zo snel mogelijk de deur uit. Meestal vertrek ik rond een uur of 7. Dan reis ik naar werk met het OV: eerst de trein en daarna de bus. Om de reistijd door te komen kijk ik een video op Youtube of een serie. Nu ben ik bezig met het leren van Japans. Dat is ook een goede trein activiteit.”

”Heel standaard begin ik natuurlijk met het openen van mijn e-mails als ik op werk aankom. Even kijken wat er allemaal is binnen gekomen en of iemand dringend mijn hulp nodig heeft. Daarna open ik alle programma’s die ik die dag verwacht nodig te hebben, en dan aan de bak.”

”De dag is bij mij best afwisselend, maar voor een groot deel is het programmeren. Dus als er iets nieuws gebouwd of uitgebreid moet worden. Of als er een fout is gevonden in het systeem, dan los ik dat op en test ik het. Dit doe ik vooral in samenwerking met onze service- en onderhoudsafdeling, en af en toe met productie. Zij krijgen iets door vanuit de klant of de buitendienst en geven dat aan mij door. Soms zijn dat dingen die dezelfde dag nog moeten worden opgelost, en soms heb ik wat meer de tijd.”

''Het beste moment op een werkdag, en eigenlijk een beetje in mijn hele carrière, is wanneer je lang tegen iets aanloopt en het dan eindelijk werkt.''

Een dag van een Software Engineer

”We zijn ook constant bezig met de vraag: hoe laten we de perscontainer nog beter draaien en welke informatie willen we er precies uithalen? Klanten willen steeds meer inzicht in wat de perscontainer doet. Ik houd me bezig met welke informatie je kunt halen uit de sensoren in de container en hoe je dat toont in het systeem. Aansluitend zijn we ook een nieuwe omgeving aan het bouwen waar dit allemaal mogelijk wordt voor de klant.”

”Het beste moment op een werkdag, en eigenlijk een beetje in mijn hele carrière, is wanneer je lang tegen iets aanloopt en het dan eindelijk werkt. Wanneer je iets opstart en die vervelende foutmelding er niet meer is. Of wanneer een apparaat eindelijk precies draait zoals het moet, zonder problemen. Dat soort momenten zijn echt een opluchting. Voor mij is dat wel een moment om even te vieren.”

”Als laatste taak van de dag kijk ik nog een keer naar mijn e-mails en zorg ik dat al mijn werk goed gedocumenteerd en opgeslagen is. Als ik als laatste op de afdeling ben, doe ik altijd nog even de ramen en deuren dicht en natuurlijk het licht uit. En dan is het weer tijd voor de rit naar huis.”

Kennis maken?

Bekijk onze vacatures